W czasie kiedy carawaning w naszym kraju staje si臋 coraz bardziej popularny, pewnie wiele os贸b zastanawia si臋 jak powstaj膮 tego typu pojazdy. Postanowili艣my zapyta膰 o to w艂a艣ciciela i za艂o偶yciela firmy Ebacamp Bartka Ko偶ucha, kt贸ry jako jeden z pierwszych w Polsce zacz膮艂 tego typu dzia艂alno艣膰. – Witaj Bartku. Powiedz mi jak to si臋 sta艂o, 偶e zacz膮艂e艣 budowa膰 kampery? Sk膮d taki pomys艂? Czy Twoja firma od pocz膮tku to robi艂a? Czy wcze艣niej zajmowa艂a si臋 czym innym? – Pocz膮tki naszej firmy to monta偶 system贸w ogrzewania postojowego w pojazdach, 艂odziach oraz maszynach budowlanych. Nasza praca wymaga艂a cz臋stych wyjazd贸w w teren, w kt贸rym nie by艂o absolutnie 偶adnych udogodnie艅 艂膮cznie z brakiem pr膮du potrzebnego do zasilania narz臋dzi. Na t膮 okazj臋 zabudowali艣my, w naszej firmie pierwsze auto serwisowe, wyposa偶one w miejsce do spania dla dw贸ch os贸b, 艂azienk臋, aneks kuchenny, przedzia艂 techniczny wyposa偶ony w dodatkowe akumulatory oraz du偶膮 przetwornic臋 napi臋cia z 12V na 230V. Ten pojazd to tak naprawd臋 pierwszy kamper zabudowany w naszej firmie na podwoziu Volkswagena LT. Po przetestowaniu rozwi膮zania oraz du偶ym zainteresowaniu naszych 贸wczesnych klient贸w, zdecydowali艣my si臋 rozpocz膮膰 produkcj臋 zabud贸w do samochod贸w typu van. – A jakie by艂y pocz膮tki, bo w tamtych latach jeszcze caravaning nie by艂 u nas tak popularny jak na zachodzie? Czy 艂atwo by艂o dosta膰 materia艂y i wyposa偶enie tego typu pojazd贸w? – Pocz膮tki by艂y trudne, w Polsce w tamtym czasie kampery jawi艂y si臋 jako nowo艣膰. Baza cz臋艣ci oraz podzespo艂贸w do ich zabudowy by艂a bardzo znikoma, wtedy podj臋li艣my decyzj臋 o rozpocz臋ciu wsp贸艂pracy z firm膮 Reimo oraz Mover膮. Chcia艂em zaznaczy膰, 偶e byli艣my jedn膮 z pierwszych firm posiadaj膮cych do sprzeda偶y pe艂n膮 ofert臋 towaru niemieckich firm. Zreszt膮 do dnia dzisiejszego jeste艣my przedstawicielami tych firm na polskim rynku. Internet w tamtym czasie by艂 raczkuj膮cy w zakresie bezpo艣redniej reklamy pojazd贸w turystycznych na polskim rynku, w zwi膮zku z tym zdecydowali艣my si臋 na uczestnictwo w targach motoryzacyjnych- Pozna艅 Motor Show. Pierwsz膮 edycj臋 targ贸w odbyli艣my w 2011r i byli艣my jedn膮 z dw贸ch wystawiaj膮cych si臋 w tamtym czasie firm kempingowych. Targi przynios艂y oczekiwany rezultat i da艂o nam to mocny impuls do rozwoju naszej firmy oraz pomys艂贸w. – Czy pierwszego kampera zbudowa艂e艣 dla siebie, czy by艂o to zam贸wienie zewn臋trzne? -Pierwszy kamper jak napisa艂em by艂 naszym pojazdem serwisowym natomiast zaraz po nim posypa艂y si臋 zam贸wienia na pojazdy zabudowane na podwoziu Fiata Ducato- w tamtych czasach by艂a to nowa baza, bardzo po偶膮dana przez klienta. – A masz jakie艣 zdj臋cia, twojej pierwszej zabudowy? Pewnie pierwsza nie by艂a do ko艅ca dopracowana? – Posiadamy wszystkiego zdj臋cia, jak odszukamy je w archiwum nast臋pnym razem podrzucimy zdj臋cia. Pierwsze zabudowy posiada艂y zbyt du偶膮 wag臋, poniewa偶 by艂y produkowane z materia艂贸w przeznaczonych na rynek jachtowy (sklejka z ci臋偶kim rdzeniem) i to by艂o najwi臋ksz膮 wad膮 贸wczesnych zabud贸w. – A jakie by艂y pierwsze b艂臋dy i potkni臋cia? Bo domy艣lam si臋, 偶e do perfekcji doszed艂e艣 z czasem? – Jak ju偶 wspomnia艂em, jeden z pierwszych b艂臋d贸w zosta艂 wspomniany powy偶ej. Nast臋pnym problemem by艂 nie do ko艅ca zape艂niony magazyn, co powodowa艂o op贸藕nienia zabud贸w. Potem by艂o ju偶 tylko 艂atwiej. – Jak 艂atwo si臋 domy艣li膰 te偶 lubisz podr贸偶owa膰 kamperem, wi臋c pewnie 艂atwiej ci by艂o wczu膰 si臋 w oczekiwania osoby, kt贸ra chce zakupi膰 kampera? -Tak faktycznie, kamperem podr贸偶uj臋 bardzo du偶o, zar贸wno na co dzie艅, jak i w okresie wakacyjnym. U偶ywam dw贸ch pojazd贸w- jeden to Citroen Space Touer w wersji z podnoszonym dachem, ogrzewaniem oraz zabudow膮 turystyczn膮 wykonan膮 w naszej firmie. Drugi to du偶a p贸艂integra zabudowana na podwoziu nowego VW Crafter w wersji flat frame budowanego r贸wnie偶 w naszej firmie. Auta u艂atwiaj膮 mi bardzo prace, poniewa偶 du偶o czasu sp臋dzam w podr贸偶y maj膮c przy sobie prywatne biuro oraz hotel. Dzi臋ki temu jest mi 艂atwiej okre艣li膰 potrzeby potencjalnego klienta. -Du偶o kraj贸w odwiedzili艣cie ju偶 kamperem? -Tak, praktycznie do tej pory zwiedzili艣my ca艂膮 Europ臋, w roku 2020 mieli艣my plany odwiedzenia Armenii i Gruzji ale niestety plany pokrzy偶owa艂a pandemia. -To niez艂y dorobek, a pami臋tasz mo偶e jak膮艣 sytuacj臋, co艣 czego wam zabrak艂o w kamperze w podr贸偶y. Co艣 co p贸藕niej wdro偶y艂e艣 do produkcji, jaki艣 tw贸j autorski pomys艂. Bo wiadomo, 偶e tu ju偶 wszystkie kampery maj膮 podobne rozwi膮zania. -Tak, na pocz膮tku u偶ytkowania w艂asnych kamper贸w brakowa艂o nam pr膮du do obs艂ugi urz膮dze艅 wewn臋trznych (wtedy solary nie by艂y jeszcze tak bardzo popularne) dzi艣 montujemy je w ka偶dym produkowanym przez nas kamperze o mocy od 150 do 2000W. Autorski pomys艂 jest w dzisiejszych czasach ci臋偶ki do wprowadzenia ale cz臋sto zabudowujemy specjalistyczne filtry wody, kt贸re potrafi膮 10-krotnie przefiltrowa膰 wod臋 u偶ytkow膮, pozwalaj膮c uzyska膰 zamiast 100l wody w zbiorniku, nawet 1000l wody do u偶ytku. -Firma ca艂y czas si臋 rozwija艂a? Czy by艂y jakie艣 trudne momenty, kiedy mia艂e艣 do艣膰 i sobie my艣la艂e艣, po co ja si臋 w to wpakowa艂em? 馃槈 -Trudne momenty to nieod艂膮czna cz臋艣膰 ka偶dego biznesu, w naszym wypadku to mi臋dzy innymi decyzja o wprowadzeniu i wykonaniu homologacji ca艂opojazdowch dla marki VW oraz MAN. Jest to ogrom pracy polegaj膮cy na dostosowaniu firmy do standard贸w produkcyjnych wy偶ej wymienionych firm, wprowadzenie certyfikacji ISO. Nast臋pnym trudnym momentem to zautomatyzowanie produkcji polegaj膮ce na instalacji nowoczesnych maszyn CNC, drukarek 3D oraz zbudowanie biura projektowego. -Ile os贸b pracowa艂o przy budowie pierwszego kampera, a ile teraz jest w tak膮 produkcj臋 zaanga偶owanych? -Przy budowie pierwszego kampera pracowa艂y 4 osoby. Obecnie produkcja wygl膮da zupe艂nie inaczej ni偶 na pocz膮tku, poniewa偶 wi臋ksza jej cz臋艣膰 odbywa si臋 poza pojazdem. Meble, instalacje elektryczne, pod艂ogi, 艣ciany kontener贸w produkowane s膮 du偶o wcze艣niej, przed dostarczeniem pojazdu do zabudowy. Procesy s膮 bardzo zautomatyzowane, wi臋c jest nam potrzebny zesp贸艂 specjalist贸w odpowiadaj膮cy za ka偶dy z tych proces贸w. -Czy w艣r贸d twoich pracownik贸w, te偶 s膮 pasjonaci caravaningu, czy raczej traktuj膮 to jak normaln膮 prac臋? -My艣l臋, 偶e tak poniewa偶 zesp贸艂 wykonuje doskonale swoje zadanie wk艂adaj膮c w swoj膮 prac臋 du偶o serca. – A czy rodzina, 偶ona, dzieci te偶 s膮 zaanga偶owane w co robisz? Czy raczej maj膮 swoje zaj臋cia i nie interesuje ich budowa kamper贸w? -Tak, nasza firma to firma rodzinna, w kt贸rej pracuje moja 偶ona jako g艂贸wna ksi臋gowa, c贸rka jako obs艂uga medi贸w spo艂eczno艣ciowych oraz reklamy i syn- prowadz膮cy biuro projektowe, nadz贸r nad obs艂ug膮 maszyn CNC a tak偶e projektowanie kontener贸w ekspedycyjnych. -No to super, czyli firma rodzinna. Ale z tego co wiem, to dzieci masz ju偶 doros艂e, czy te偶 ju偶 je偶d偶膮 gdzie艣 samodzielnie zbudowanymi w Ebacamp, czy raczej pomagaj膮 tylko w ich tworzeniu? -Tak m贸j syn podr贸偶uje wybudowanym oraz zaprojektowanym przez siebie kamperem na …
W sierpniu 2018 miejsc贸wka nadal ma si臋 dobrze, bardzo spokojnie i zacisznie nam si臋 tu spa艂o 馃檪