Muzeum Lokomotyw w Reșița

Reșița, to miasto w Banacie, w południowo-zachodniej Rumunii. Leży w Karpatach Południowych na skraju Gór Aninei. Jest to jeden z najstarszych ośrodków hutnictwa żelaza w Rumunii słynący z produkcji lokomotyw.

Malaxa

Jako ciekawostkę można też dodać, że w Reșița, w 1945 roku powstał pierwszy typowo rumuński samochód osobowy. Zbudowano go w zakładach Nicolae Malaxa i nazwano od nazwiska konstruktora. Malaxa jak na tamte czasy miał bardzo nowoczesny wygląd i konstrukcję. Rozwijał 120 km/h i spalał tylko 10 l/100km. Napędzany był 30 konnym silnikiem trzycylindrowym i oferował wysoki poziom komfortu i miejsce dla sześciu osób. Niestety tak nowoczesna jak na tamte czasy konstrukcja i myśl techniczna nie spodobała się sojusznikom ze wschodu i produkcja została wstrzymana, a Sowieci postanowili przenieść linię produkcyjną do Związku Radzieckiego.

W Reșița natomiast nadal pozostawała fabryka parowozów, która lokomotywy parowe produkowała aż do 1964 roku, wtedy też rozpoczęto budowę lokomotyw spalinowych, a następnie elektrycznych. Muzeum lokomotyw parowych powstało w 1972 roku z inicjatywy pana Mircei Popa. Obecnie obejmuje ono ekspozycję 16 parowozów z różnych epok, z czego 14 zostało wyprodukowanych w tutejszych zakładach. Najcenniejszym parowozem jest tu lokomotywa o nazwie Resicza, która wyeksponowana jest jako pierwsza i wita nas po wejściu do muzeum. Jest to jedna z trzech pierwszych lokomotyw budowanych w tutejszej fabryce w latach 1872-73. Znaleziono ją zezłomowaną w 1937 roku w miejscowości Câmpia Turzii, w środkowej Rumunii. Parowóz został zaprojektowany przez Johna Haswell, który prototyp zbudował w Wiedniu, a produkcja ruszyła w rumuńskiej Reșița. Miała długość 4,48m, ciężar 11,5 tony i rozwijała prędkość 11 km/h. Po II wojnie światowej jeszcze długo była wykorzystywana w wielu miejscach jako lokomotywa manewrowa. W muzeum znajdziemy jeszcze kilkanaście innych ciekawych zabytków techniki, są to m.in parowozy CFF 704.209 z 1909r wyprodukowana przez StEG-Wiedeń, 50.025 Henschel-Kassel z 1921 r., 50.378 z 1921 r., lokomotywa wąskotorowa z 1925 r., CFR 230.163 z 1933 r., seria 142.072 z 1939 r. i CFR 131.003 z 1940 roku. Wstęp do muzeum jest bezpłatny, jest ono zlokalizowane na peryferiach miasta, więc bez problemu też tu zaparkujemy.

GPS: 45.31199, 21.8774

Nawiguj: https://goo.gl/maps/ZM4vJzd8pev

Dodał: Irek Jozwik

Chcesz dodać atrakcję na stronę grupy ? Przeczytaj – https://grupabiwakowa.pl/mapy-atrakcji-turystycznych/ i zamieść w grupie – https://www.facebook.com/groups/grupabiwakowa/ Przeniesiemy ją na stronę i mapę.

Wszystkie zdjęcia, oraz opisy miejsc na tej stronie i w Grupie Biwakowej na Facebooku są chronione prawem autorskim. Kopiowanie, wykorzystywanie tylko za zgodą redakcji i autorów prezentacji.

Więcej przewodników i map
No votes yet.
Please wait...

Leave a Reply