Bunkier Kolejowy w Konewce

Posted by
No votes yet.
Please wait...

W woj. łódzkim, w spalskich lasach, w 1940 roku Niemcy zaczęli budować tajemniczy obiekty. Do budowy zaprzęgnięto robotników z Austrii, Włoch, oraz jeńców i robotników przymusowych. Prace ruszyły w dwóch miejscowościach – w Konewce i po drugiej stronie Pilicy w Jeleniu. Miało tu powstać niemieckie stanowisko dowodzenia Anlage Mitte. Schrony miały być stanowiskiem dowodzenia Armii Środek w planowanej inwazji przeciwko ZSRR. Bunkry miały pomieścić całe pociągi i miały być też schronieniem dla pociągów sztabowych. Lokalizacja nie była przypadkowa, gdyż w pobliskiej Spale znajdował się sztab Oberost. Kompleks bunkrów składa się z żelbetowego schronu kolejowego o długości 380 metrów oraz kilku bunkrów technicznych połączonych ze schronem kolejowym podziemnymi kanałami. Mieściły one elektrownie, kotłownie, stacje uzdatniania wody i inną infrastrukturę do obsługi kompleksu. Jednak po napaści na ZSRR okazało się, że wojska niemieckie w początkowej fazie konfliktu bardzo szybko posunęły się naprzód i obiekty w Puszczy Pilickiej okazały się bezużyteczne. Dopiero w 1944 roku przeniesiono tu z pobliskiego Tomaszowa magazyny i warsztaty zakładów Daimler-Benz. Po wojnie teren przejęło wojsko i był niedostępny. Po upadku komuny bunkry stały niczyje i zaczęły być rozkradane przez złomiarzy. Dopiero kilkanaście lat temu pasjonat II wojny światowej i regionu łódzkiego, Juliusz Szymański wydzierżawił teren od L.P. i urządził tu trasę turystyczną. Osuszono przejścia podziemne, a ekspozycja trasy z roku na rok robi się coraz bogatsza. Miejsce to owiane jest wieloma tajemnicami i legendami. Poszukiwacze skarbów uważają. że pod schronem znajdują się podziemne korytarze, w których miała być produkowana tajna broń. Niektórzy podejrzewają, że właśnie gdzieś tu spoczywa zaginiona Bursztynowa Komnata. Do dziś pomimo wielu badań nie udało się odnaleźć na to żadnego dowodu. Dziś Konewka jest chętnie odwiedzana przez turystów, na terenie kompleksu odbywają ciekawe imprezy historyczne, zloty pojazdów militarnych, można też się tu przejechać wokół bunkrów motocyklem z czasów II wojny światowej. Jako ciekawostkę należy dodać, że trzeci taki bunkier w Polsce znajduje się w Stępinie w woj. podkarpackim.

GPS:

  • 51.56197, 20.1518

Dodał:

Irek Jozwik

Wszystkie zdjęcia, oraz opisy miejsc na tej stronie i w Grupie Biwakowej na Facebooku są chronione prawem autorskim. Kopiowanie, wykorzystywanie tylko za zgodą redakcji i autorów prezentacji.

Leave a Reply