Vademecum aplikacji Grupy Biwakowej

Posted by
Rating: 1.0/5. From 1 vote.
Please wait...

Jakiś czas temu oddaliśmy w Wasze ręce nową aplikację Grupy Biwakowej. W tym wpisie chcielibyśmy Wam ją dokładniej objaśnić, oraz doradzić jak z niej korzystać i jak dodawać nowe miejsca.

Na początek musicie przejść proces rejestracji. Można to zrobić tradycyjnie lub zalogować się kontem na Facebooku. Nie zalogowani też możecie korzystać z aplikacji, ale nie dodacie nowych miejsc, nie ocenicie i nie skomentujecie miejsca. Pamiętajcie, konto w aplikacji nie jest połączone z kontem na naszej stronie. Czyli logowanie ze strony www nie będzie działało w aplikacji. Trzeba w aplikacji założyć osobne konto, które z czasem będzie też kontem do strony (jak ją przebudujemy)

Po uruchomieniu aplikacji ukaże wam się taki ekran:

Czyli wyświetlą się wszystkie warstwy mapy takie jak miejsca biwakowe, campingi, atrakcje turystyczne i miejsca serwisowe dla kampera.

Tych punktów jest bardzo dużo i przy słabszym internecie i telefonie mogą się dłużej ładować. Można to przyśpieszyć włączając odpowiednią funkcję w ustawieniach aplikacji.

Wchodzimy wtedy w ikonę trybika (prawy dolny róg) i załączamy „Nie wczytuj punktów po uruchomieniu aplikacji”. Jeżeli to zaznaczymy, to po uruchomieniu aplikacji wczyta nam się goła mapa. I wtedy wciskając lupkę możemy wybrać interesującą nas warstwę, lub wyszukać odpowiadające nam miejsca, korzystając z wyszukiwania zaawansowanego, które przybliżę w innej części wpisu.

Na tym ekranie mamy też opcję „Nie blokuj ekranu”, jeżeli to zaznaczymy, to telefon gdy będzie włączona aplikacja się nie wygasi i będzie cały czas śledził naszą pozycję, a mapa będzie się przesuwała zgodnie z kierunkiem jazdy. Możemy wtedy jadąc zobaczyć jakie atrakcje i miejscówki mijamy.

 

LUPKA

Po wejściu w tę zakładkę mamy możliwość wyboru interesującej nas warstwy, oraz opcje wyszukiwania zaawansowanego.

Wszystkie warstwy – czyli wszystko co jest na mapie.

Miejsca biwakowe – czyli wszystkie darmowe miejsca nadające się na biwak lub nocny postój.

Kempingi – czyli campingi i pola namiotowe, więc miejsca z reguły płatne.

Atrakcje turystyczne – czyli jak nazwa wskazuje fajne miejsca i zabytki.

Warstwa serwisowa – Tu znajdziemy punkty obsługi kampera, miejsca z wodą, pralnie, sklepy i komisy kamperowe oraz wypożyczalnie.

Wyszukiwarka miejsc – wyszukiwanie zaawansowane.

 

Wyszukiwanie zaawansowane

Pokażę na przykładzie jak możemy wyszukać konkretnie interesujące nas miejsca. Załóżmy, że jedziemy gdzieś z namiotem i zależy nam na miejscu, gdzie możemy rozbić namiot w miarę legalnie, rozpalić ognisko i fajnie jak by była wiata do posiedzenia lub przygotowania posiłku w razie deszczu.

Wybieramy w takim wypadku ikonę „Wyszukiwarka miejsc”

 

 

Jak widać mamy tu kilka opcji ogólnych, czyli szukanie po kraju, adresie, w promieniu km, wg ocen, ostatnich zameldowań – czyli ostatnio zweryfikowane itp.

Nas interesuje górna czarna belka, którą możemy przesuwać wybierając interesującą nas warstwę. W naszym przypadku będą to miejsca biwakowe.

 

 

 

Po odznaczeniu „szukaj miejsc biwakowych” ukaże nam się taki ekran. Jak widzicie można tu wyszukiwać po różnych parametrach, ale my szukamy miejsca pod namiot, z wiatą i ogniskiem, wchodzimy wtedy w zakładkę „Infrastruktura”.

Ukażą nam się opcje infrastruktury do wybrania. W naszym przypadku zaznaczamy trzy, które nas interesują.

Cofamy się, mamy te trzy dodane w opcjach szukania i klikamy lupkę.

Po kliknięciu na lupkę wyświetlą się nam na mapie tylko miejsca, gdzie można rozbić namiot, rozpalić ognisko i będzie wiata.

Warto sobie potrenować zaawansowane opcje szukania, by w terenie się tego nie uczyć. Mogą być przydatne jeżeli szukamy miejsca, co d którego mamy pewne oczekiwania. Podobnie z atrakcja turystycznymi, możemy wyświetlić tylko te, które nas interesują.

DODAWANIE MIEJSC W APLIKACJI

Jak na razie miejsca do aplikacji można dodawać tylko z poziomu telefonu poprzez aplikację. Niebawem będzie też możliwość dodawania miejsc z komputera (jest w trakcie realizacji). Prosimy o sumienne wypełnianie wszystkich pół i stosowanie się do poniższych wytycznych.

Aby dodać miejsce do aplikacji klikamy znak + na dolnej belce aplikacji i wtedy pojawi nam się taki ekran:

DODAJ ZDJĘCIE Pierwszym etapem jest dodanie zdjęć. Zdjęcie powinno przedstawiać miejsce które chcemy dodać. Jeżeli to miejsce biwakowe, to staramy się to miejsce jak najlepiej pokazać, jego otoczenie i infrastrukturę biwakową jeżeli jest. Użytkowników bardziej interesuje jak wygląda dane miejsce a nie koniecznie co jecie na obiad i jak wygląda wasz pies ;), więc starajmy się jak najlepiej zobrazować miejsce. Duża prośba, by zdjęcia dodawać poziome, lub chociaż jedno poziome by nadawało się na zdjęcie nagłówkowe, które z założenia jest poziome. Wiem że jedną ręką wygodniej robi się pstryki telefonem, ale zauważcie, że monitory, telewizory, ekrany w kinie mamy poziome nie pionowe 😉 . Tak naprawdę zdjęcia w pionie powinno się wykonywać tylko w przypadku jakiś wysokich obiektów, których nie jesteśmy w stanie objąć zdjęciem poziomym. Jeżeli tak fotografujemy miejsce biwakowe, to mamy kupę niepotrzebnego nieba i trawy, a tylko wąski wycinek miejsca, które chcemy pokazać.

OPIS – Starajmy się opisać miejsce jak najlepiej, czasami drobiazgi nie istotne dla was, mogą być ważne dla kogoś innego. Używajcie polskich ą, ę i znaków interpunkcyjnych. Opisy miejsc będą tłumaczone automatycznie na inne języki i jeżeli nie piszecie gramatycznie, to takie tłumaczenie nie będzie dobrej jakości, bo sztuczna inteligencja sobie nie poradzi 😉

NAZWA Nazwa miejsca powinna być krótka i zwięzła, ale dobrze by miała w sobie odniesienie do rodzaju miejsca i pobliskiego punktu geograficznego. Przykładowo nie piszemy „parking”, tylko np. „Leśny Parking koło Wąchocka”. Nie piszemy „Dzika miejscówka”, tylko Dzika miejscówka nad Jeziorem Płytkim”

KATEGORIA To pole często sprawia wam kłopot i tu są popełniane często błędy, więc poszczególne kategorie opiszemy bardziej dokładniej.

Dzikie miejsce biwakowe – zaznaczamy gdy jest to jakaś totalnie dzika miejscówka, kawałek łąki, czy to w lesie czy nad wodą. Oczywiście do takiego miejsca musi być legalny dojazd.

Miejsce z infrastrukturą – zaznaczamy gdy na miejscówce jest wiata lub jakieś ławostoły do zjedzenia posiłku. Nie jest to kategoria dla campingów i pól namiotowych!!! bo często tak jest wybierana. Natomiast tak oznaczamy np. parkingi leśne, gdzie mamy jakąś infrastrukturę wypoczynkową.

Kamper park – zaznaczamy gdy jest to parking przeznaczony tylko dla kamperów, często wyposażony w prąd i stanowisko serwisowe. Miejsce samoobsługowe, bez dozoru ludzkiego, recepcji itp., czyli z niemieckiego typowy Stellplatz. Tutaj często oznaczacie tak campingi, chyba dlatego, że często, by uniknąć kategoryzacji polscy gestorzy nazywają tak typowe campingi.

Parking – zaznaczamy w przypadku zwykłego parkingu, bez żadnej infrastruktury wypoczynkowej w postaci wiat czy stołów. Pamiętajcie nie dodajemy do aplikacji parkingów autostradowych, przy stacjach benzynowych, marketach, cmentarzach (chyba że cmentarz jest jakąś atrakcją turystyczną) i będących poboczem jezdni. Wyjątek stanowią np. parkingi marketowe, gdzie wyznaczono specjalne miejsca dla kamperów, bo takowe często można spotkać na zachodzie.

Pole biwakowe – jak nazwa wskazuje miejsce odpłatne, ale nie spełniające standardu campingu. Czyli bez prądu, łazienek, i innych wygód. Takie bardziej pole namiotowe z wychodkiem 😉

Kemping – Czyli płatne miejsce biwakowe o określonym standardzie, z łazienkami, toaletami, recepcją itp.

Atrakcja Turystyczna – tu chyba nie trzeba tłumaczyć, ale pamiętajcie by ją w kilku zdaniach opisać swoimi słowami, nie kopiujemy opisów z innych stron.

Serwis – pod tym pojęciem kryją się miejsca gdzie możemy zrobić serwis kampera, czyli zlać nieczystości, miejsca gdzie możemy nabrać wodę, pralnie samoobsługowe, ale tylko takie, pod którymi jest możliwość zaparkowania kamperem, miejsca, gdzie można zażyć prysznica, napełnić turystyczną butlę z gazem, wypożyczyć pojazd campingowy, jak również sklepy z akcesoriami campingowymi, camperowymi oraz salony i komisy.

 

Prosimy kierować się tymi wytycznymi, gdyż każda z powyższych kategorii ma potem całkiem inne pola do wypełnienia.

 

 

KRAJ Kolejne pole kraj, jeżeli zaczniemy wpisywać, to po kilku znakach aplikacja nam podpowie i nie musimy przewijać całej listy. Podobnie w przypadku województwa.

KOORDYNATY po kliknięciu zostaniemy przeniesieni na mapę. Jeżeli jesteśmy w miejscu które dodajemy, to wystarczy kliknąć na kropkę, która pokazuje nam obecną lokalizację. Jeżeli już nie jesteśmy w tym miejscu, to musimy je odszukać na mapie i kliknąć. Niebawem będzie też możliwość wpisania współrzędnych.

INFRASTRUKTURA – tu wybieramy ikony, które pasują do danego wyposażenia danego miejsca, jak wiata, stoły, kosz na śmieci, WC itp. Jeżeli jest coś czego nie obejmują ikony, to wpisujemy to „ręcznie w polu „inna infrastruktura„.

RODZAJ NAWIERZCHNI MIEJSCA – tu nie powinno być problemu, czyli podłoże na którym stoimy / biwakujemy. Może to być trawa, szuter, gruntowe, a utwardzone oznacza asfalt, beton lub bruk.

DOJAZD DROGĄ – wybieramy jak wyżej określając rodzaj drogi prowadzącej do miejscówki

DOJAZD DLA POJAZDÓW – tu musimy określić jakim typem pojazdu dojedziemy na miejscówkę

ILOŚĆ MIEJSCA – czyli ile wg Was zmieści się tu pojazdów campingowych. Może to być jakiś zakres, bo wiadomo więcej wejdzie małych busów niż zestawów z przyczepami.

KOSZT – jeżeli miejsce jest płatne, to wpisujemy przybliżony koszt postoju. Jeżeli miejsce jest darmowe, to pole pozostawiamy puste. Często wpisujecie np. cyfrę 0 lub piszecie że darmowe, jest to błąd, bo aplikacja jeżeli w tym polu coś wstawimy uważa je za płatne,

LIMIT WYSOKOŚCI – Często w Europie zachodniej przy wjazdach na parkingi są bramownice ograniczające wjazd wyższym pojazdom. Wypełniamy jeżeli taki limit występuje. Jeżeli nie pole pozostawiamy puste.

ZASIĘG GPS – tutaj czasami info może być mało wiarygodne bo mamy różnych operatorów, i różny sygnał ich nadajników w danym miejscu. Ale zawsze to pole może być pomocne, dla ludzi, którzy muszą mieć dostęp do internetu.

ZAKAZY I NIEDOGODNOŚCI – pole nie obowiązkowe, wpisujemy tu jakieś dodatkowe informacje, których nie uwzględniliśmy w opisie. np. zakaz rozpalania ognia, czy ograniczenia w czasie postoju, lub uciążliwości pobliskiej drogi.

INNE ZALETY – pole nie obowiązkowe, wpisujemy tu jakieś dodatkowe informacje, których nie uwzględniliśmy w opisie. np. siłownia, ładny widok itp.

AKCEPTACJA – po dodaniu miejsca, wasz wpis czeka na akceptację administratorów. Czasem może to trwać nawet do kilku dni. Zależy to od ilości miejsc do zaakceptowania i ilości adminów na posterunku. My też pracujemy,  mamy czasem wakacje, a aplikacją zajmujemy się w swoim wolnym czasie 😉 Do momentu, kiedy połączymy aplikację ze stroną, Wasze miejsca, które dodajecie w aplikacji musimy ręcznie przenosić na stronę www, co jest dosyć pracochłonne i też wydłuża czas akceptacji wpisu.

Jeżeli jakieś miejsce wzbudza naszą wątpliwość, to miejsce zostaje zawieszone, a autor dostaje e-mail z prośbą o doprecyzowanie. Często na takie wiadomości nie dostajemy żadnej odpowiedzi. Wtedy takie miejsce jest zawieszone przez 10 dni, a potem usuwane.

MIEJSCE NA MAPIE

Po kliknięciu na ikonę na mapie otworzy wam się opis miejsca. Możecie tu przeczytać informacje o miejscu, zobaczyć w co jest wyposażone. Jeżeli chcecie nawigować do tego miejsca klikacie ikonę „wyznacz trasę„. Jeżeli nie macie ustawionej w telefonie domyślnej nawigacji, to zostaniecie spytani jaką aplikacją chcecie nawigować (na liście będą te, które macie zainstalowane w telefonie). Jeżeli wcześniej zatwierdziliście jakąś nawigację jako domyślną, to od razu wyznaczy wam trasę w domyślnej. Jeżeli chcecie mieć wybór, to w ustawieniach telefonu i aplikacji, która jest domyślna trzeba zmienić na opcję „zawsze pytaj” przed otwarciem.

Zamelduj się, czyli oznaczamy, że byliśmy w danym miejscu. Inni użytkownicy widzą kiedy ktoś ostatnio tu był, co daje większą pewność, że miejsce jest aktualne. Z czasem przybędzie spersonalizowana mapa, na której będą wam się wyświetlać miejsca i atrakcje które odwiedziliście, informacje te będą zbierane właśnie z opcji zamelduj się.

Oceń miejsce – to ważna funkcjonalność, bo pomaga innym w ocenie czy miejsce jest fajne. Można też wyszukiwać miejsca z uwzględnieniem ocen. Oceniajcie miejsca rzetelnie, nie dajemy złej oceny, bo akurat padał deszcz jak tu byliśmy, czy były komary 😉 Dobrze jest uzupełnić ocenę komentarzem, żeby było wiadomo co wam się podobało, a co nie.

Komentarze – służą też ocenie i uwagom na temat danego miejsca. Można też dodać zdjęcia – do 6 szt. Nie traktujcie opcji dodawania zdjęć jako swojej galerii z pobytu na danym miejscu, bo często tak czynicie 😉 A w Polsce jeszcze nie ma takich serwerów by pomieściły tyle plików. Tu pewnie jednak wprowadzimy limit zdjęć w komentarzach. Jeżeli uważacie że dane miejsce jest nieaktualne, to też zgłaszacie to w komentarzach dając jednocześnie najniższą ocenę. Opiszcie też dlaczego.

Co jak miejsce się zmieniło i różni się wygląd, jak i opis?

W aplikacji jest opcja edycji miejsca. Znajdziecie ją klikając w prawym górnym rogu, kiedy wejdziecie na miejsce, które chcecie poprawić. Klikamy wtedy „zasugeruj zmiany” możemy tu zaproponować nowe zdjęcia jeżeli stare są nie aktualne, lub złej jakości (ostateczny ich dobór należy do administratora). Możemy też tu edytować opis i inne parametry miejsca. Zmiany pojawią się dopiero po naszej akceptacji i zostaniecie o tym powiadomieni poprzez e-mail. Jeżeli faktycznie nastąpiły duże zmiany w danym miejscu, to warto skorzystać z tej opcji, niż je wypisywać np. w komentarzu.

W tej zakładce jest też możliwość wyświetlenia widoku Street View, o ile dane miejsce jest w jego zasięgu.

 

PROFIL OSOBISTY

Wejdziemy w niego klikając ikonę ludzika w dolnej belce aplikacji. Możecie sobie tu ustawić swoje zdjęcie w tle np. swojego kampera, zdjęcie profilowe i wpisać różne informacje o sobie. Macie tu też wgląd w swój dorobek w aplikacji. Zakładka ta jest jeszcze nie do końca aktualna, więc nie będę się dużo rozpisywał.

PREMIUM

Często o to nas pytacie. Na razie nie ma wersji premium. Aplikacja jeszcze przez jakiś czas będzie rozbudowywana. Do momentu, jej ukończenia macie dostęp do wszystkiego. Dodając miejsca, edytując, komentując, oceniając i meldując się zbieracie punkty, które z automatu są przyznawane za daną czynność. W przyszłości przedziały punktowe będą wam automatycznie włączały nowe funkcjonalności. Na tym będzie polegała opcja premium, im więcej punktów, tym więcej będziecie mieli opcji w aplikacji. np. możliwość dodawania miejsc do ulubionych, działanie offline, mapę odwiedzonych miejsc i wiele innych bajerów. Ale jest to na razie w trakcie wdrażania, więc konkretne informacje podamy, jak będzie ta funkcjonalność gotowa i przetestowana. Z chwilą kiedy to ruszy, wasz wcześniejszy dorobek, czyli to co dodaliście przed powstaniem obecnej aplikacji zostanie dopisany do waszych profili w aplikacji wraz z punktami.

 

 

 

Wszystkie zdjęcia, oraz opisy miejsc na tej stronie i w Grupie Biwakowej na Facebooku są chronione prawem autorskim. Kopiowanie, wykorzystywanie tylko za zgodą redakcji i autorów prezentacji.

Leave a Reply